Po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra ulica Świętokrzyska i Targowa zmieniły się nie do poznania. Świętokrzyska to dziś ulica z szerokim, wygodnym chodnikiem na którym jest miejsce na kawiarniane ogródki, z zielenią, przejściami dla pieszych i drogami rowerowymi. Podobnie ul. Targowa – nowe chodniki, zieleń, na nowo urządzony plac Wileński sprawiły, że jest tu przyjemniej i wygodniej dla wszystkich.
Podobnie ma stać się po zakończeniu kolejnych etapów rozbudowy II linii metra. Wiemy już, jak będzie na Targówku – wykonawca metra zbuduje w nowym standardzie ulice tam gdzie są place budów, a Zarząd Dróg Miejskich przygotował remont pobliskiej „obwodnicy Targówka”; wiadomo także jak zmieni się ul. L. Kondratowicza bo są opracowane założenia i wytyczne do projektów.
Teraz czas na ul. Górczewską. Budowa II linii metra na Woli i Bemowie może zmienić tę ulicę. Wielka arteria, która dziś często jest trudną do przekroczenia barierą, może stać się ulicą przyjazną pieszym, rowerzystom i kierowcom, z integrującymi przestrzeniami publicznymi, małą architekturą i dodatkową zielenią.
Na ul. Górczewskiej będzie pięć stacji metra. Otwarcie nowobudowanego odcinka linii metra zmniejszy ruch drogowy na tej ulicy, a tym samym pozwoli na zmianę szerokości jezdni, przeznaczenie większej przestrzeni dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu oraz poprawę jakości przestrzeni publicznej.
Proponowane warianty:
Wariant 1 – przekrój ulicy 2x2 pasy ruchu (zmiana klasy drogi z drogi głównej G na zbiorczą Z), pozostawienie dotychczasowych skrzyżowań, dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy, dodatkowe przejścia dla pieszych, przystanki autobusowe w zatokach, miejsca postojowe wzdłuż ulicy, miejsca reprezentacyjne o funkcji społeczno-integrującej, wzbogacenie przestrzeni ulicy rzędami drzew i zielenią niską.
Wariant 2 - przekrój ulicy 2x2 pasy ruchu z dodatkowym pasem autobusowym pomiędzy ulicą Powstańców Śląskich a al. Prymasa Tysiąclecia (zmiana klasy drogi z G na Z), rozbudowa skrzyżowania z ulicą Syreny, dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy, dodatkowe przejścia dla pieszych, przystanki autobusowe częściowo na jezdni, więcej miejsc postojowych wzdłuż ulicy, miejsca reprezentacyjne oraz ciąg pieszy o funkcji społeczno-integrującej (CH Wola Park – ul. Księcia Janusza/ Olbrachta), więcej przestrzeni dla pieszych, wzbogacenie przestrzeni ulicy rzędami drzew i zielenią niską.
Podczas konsultacji przedstawiciele miasta chcą poznać opinie, potrzeby i oczekiwania mieszkańców i użytkowników ulicy. W szczególności chcemy porozmawiać o:
- liczbie i lokalizacji miejsc postojowych,
- rozwiązaniach przystanków komunikacji miejskiej i węzłów przesiadkowych,
- zagospodarowaniu przestrzeni publicznej i zieleni.
W wyniku konsultacji i analiz powstanie koncepcja ze szczegółowymi wytycznymi komunikacyjno–urbanistycznymi w zakresie przekształceń ulicy Górczewskiej. Na ich podstawie przygotowane będą szczegółowe projekty przekształcania przestrzeni ulicy Górczewskiej na poszczególnych jej fragmentach stopniowo, po zakończeniu prac nad kolejnymi odcinkami II linii metra.
Harmonogram spotkań konsultacyjnych:
13.04.2018 (piątek), godz. 16:00 – 20:00, Szkoła Podstawowa nr 68 im. Zawiszy Czarnego, ul. Płocka 30
14.04.2018 (sobota), godz. 10:00 – 14:00, Szkoła Podstawowa nr 388 im. Jana Pawła II, ul. Deotymy 25/33
16.04.2018 (poniedziałek), godz. 16:00 – 20:00, Urząd Dzielnicy Bemowo, ul. Powstańców Śląskich 70
19.04.2018 (czwartek), godz. 16:00 – 20:00, Szkoła Podstawowa nr 68 im. Zawiszy Czarnego, ul. Płocka 30
21.04.2018 (sobota), godz. 09:00 – 13:00, Miejsce Aktywności Lokalnej „Dwa Jelonki”, ul. Powstańców Śląskich 44
24.04.2018 (wtorek), godz. 16:00 – 20:00, Szkoła Podstawowa nr 388 im. Jana Pawła II, ul. Deotymy 25/33