Blisko 250 tys. studentów, 60 tys. absolwentów i ponad 10 tys. doktorantów daje rocznie pracodawcom szeroki dostęp do wykwalifikowanych specjalistów. Decydującym czynnikiem w wyborze Warszawy przez inwestorów jest również 5 mln m² nowoczesnej przestrzeni biurowej.
"Inwestorzy podkreślają, że Warszawa jest najlepszym w Europie Środkowo-Wschodniej miejscem do lokowania i rozwoju biznesu – ze względu na dostępność przestrzeni biurowych, infrastrukturę, współpracę z uniwersytetami, a przede wszystkim dzięki doskonale wykształconym ludziom" – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.
Rosnące znaczenie Warszawy w Europie
Podczas tegorocznych targów inwestycyjnych w Cannes Warszawa zaprezentuje swoje plany rozwoju oraz przedstawi dane wskazujące na jej rosnące znaczenie międzynarodowe. Dziś stolica Polski staje się jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc do inwestowania w całej Europie, nie tylko w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Potwierdzają to liczne rankingi i zestawienia, w tym m.in. przygotowany przez Financial Times (serwis fDi Markets), który plasuje Warszawę na 3. miejscu wśród najbardziej przyjaznych biznesowi miast przyszłości w Europie, zaraz po Londynie i Dublinie.
Dla zagranicznych inwestorów czynnikami decydującymi o wyborze lokalizacji są możliwości pozyskania utalentowanych pracowników oraz dostęp do nowoczesnych biur. Warszawa wyróżnia się w tym zakresie zarówno w Polsce, jak i w Europie. Miasto przyciąga i kształci najzdolniejszych – ma wysoki wskaźnik absorpcji talentów, nie tylko z kraju, ale także z całego świata. Na 70 uniwersytetach studiuje 246 tys. osób, a liczba absolwentów to 58 tys. rocznie. W sumie aż 72 proc. mieszkańców Warszawy ma wyższe wykształcenie. Co więcej, 81 proc. zagranicznych inwestorów ocenia kompetencje stołecznych pracowników jako atrakcyjne. Tak wynika z najnowszej edycji raportu „Poland Your Place to Invest”, przygotowanego z myślą o inwestorach zagranicznych, szukających miejsca na ulokowanie swojego biznesu.
Warszawa oferuje też inwestorom dostęp do ponad 5 mln m2 powierzchni biurowej, z czego aż 49 proc. stanowią biura klasy A.
To wszystko sprawia, że Warszawa przyciąga nowych globalnych graczy, takich jak Goldman Sachs, Credit Suisse czy JP Morgan. Już 80 firm z listy Fortune Global 500 i łącznie ponad 2757 międzynarodowych korporacji wybrało właśnie stolicę Polski na lokalizację swojego biznesu. Dla mieszkańców miasta oznacza to wzrost liczby wysokiej jakości miejsc pracy.
Nowoczesność i merytoryka
Warszawa na MIPIM 2018 przygotowała bogaty program merytoryczny, z naciskiem na kluczowe z punktu widzenia inwestorów fakty i dane.
We współpracy z redakcją Poland Today, miasto organizuje sesję panelową “Warsaw – the largest metropolis in CEE – new areas for development”. Uczestnikami panelu będą: Marlena Happach, dyrektor stołecznego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego oraz architekci: Marcin Mostafa, Thomas Pucher, Aleksandra Wasilkowska, a dyskusję poprowadzi Richard Stephens z Poland Today. Paneliści przed międzynarodowym gremium opowiedzą o kierunkach rozwoju Warszawy. Zostaną poruszone tematy, takie jak: rewitalizacja terenów poprzemysłowych, wykorzystanie unikalnego na skalę światową potencjału przestrzeni w ścisłym centrum miasta, a także tworzenie wielu centrów lokalnych. Ważnym elementem spotkania będzie ponadto pokaz filmu „The future of Warsaw”, o przyszłych inwestycjach stolicy.
Warszawa zadba również o networking, zapraszając uczestników MIPIM na nieformalne wydarzenie umożliwiające nawiązanie relacji biznesowych. Także w tym przypadku nacisk zostanie położony na dane potwierdzające atrakcyjność inwestycyjną miasta – elementem spotkania będzie prezentacja raportu „Winning in Warsaw – Prospects for Business Services Centers”, przygotowana przez Eliasa van Herwaardena, dyrektora Global Location Strategy w Deloitte.
Partnerzy miasta
Stolica Polski jest obecna na targach MIPIM już od 20 lat. Podczas 29. edycji wraz z miastem swoje oferty zaprezentuje 12 partnerów: BBI Development, cmT, Echo Investment, Ghelamco, Golub GetHouse, HB Reavis, Immobel, Mayland, OKAM, Polish Association of Developers, Skanska, Vastint.
W ramach programu wspierania przez Warszawę start-upów oraz sektora kreatywnego, ich przedstawiciele otrzymają szansę, by zaprezentować się podczas MIPIM. Na stoisku Warszawy obecni będą twórcy firm enJoiner oraz P-W-A. Pojawią się również kreatywne gadżety zaprojektowane przez młodych lokalnych przedsiębiorców.
Oferta inwestycyjna
Tegoroczna oferta miasta na targach MIPIM to siedem działek inwestycyjnych. Do zabudowy mieszkaniowej przeznaczone są działki: przy ul. Stalowej 55/57 na Pradze-Północ (1955 m2), ul. Cieszyńskiej na Mokotowie (3539 m2) oraz ul. Czapelskiej, na rogu z ul. I. Kruszewskiego na Pradze-Południe (1800 m2). Największa dostępna w ofercie nieruchomość, czyli teren przy al. Prymasa Tysiąclecia na Woli (4179 m2), przeznaczona jest na lokale usługowe. Takie same plany miasto ma również wobec działki przy ul. J. Kasprowicza 14, 16, 18 i 18A na Bielanach (1972 m2). Warszawa oferuje również na MIPIM 2018 wielofunkcjonalną nieruchomość w samym centrum (ul. Mariańska 5 i ul. Twarda – 1027 m2) oraz teren przy ul. Grochowskiej 23/31 na Pradze-Południe (3865 m2) z przeznaczeniem na zabudowę hotelową, usługową bądź biurową.
MIPIM w Cannes to największe na świecie międzynarodowe wydarzenie rynku nieruchomości i inwestycji. 29. edycja odbędzie się w dniach 13-16 marca 2018 r. W targach weźmie udział ponad 24 tys. uczestników ze 100 krajów z całego świata.